Rotjochies
90"

Maasja Ooms



Hun ouders weten zich geen raad meer. Een voorlopige ondertoezichtstelling is de laatste strohalm voor een groep tieners in Punks. Op een afgelegen boerderij in Frankrijk moeten ze zichzelf, onder begeleiding van een hulpverlener, weer op het rechte pad zien te krijgen.
Pijnlijke en openhartige gesprekken zijn er nodig om nog kans te kunnen maken op een gelukkig leven. Zo moet Mitchel weer door een deur zien te komen met zijn vader, terwijl er na de dood van zijn moeder misschien al te veel is gebeurd. Jahlano is al een stadium verder. Hij mag niet meer bij zijn moeder wonen en moet die teleurstelling te boven zien te komen. Mike kampt intussen met het imago van een jongen die misschien wel ‘een steekje los’ heeft zitten.
Problemen uit het verleden blijven knagen, terwijl de tieners hun demonen proberen te temmen met muziek en praatsessies, constant van dichtbij gefilmd door regisseur Maasja Ooms. De probleemjongeren tonen zich van hun meest kwetsbare kant, in dit even intieme als integere portret.

Maasja Ooms heeft begin jaren negentig de fotoacademie en de filmacademie doorlopen. Na zo'n 15 jaar alleen gewerkt te hebben als cinematograaf heeft ze zich ontwikkeld als editor. Eerst bij documentaires die ze zelf had gefilmd, later ook van anderen en als edit-coach. Door haar sterke inhoudelijke betrokkenheid als cinematograaf werden films gaandeweg meer samenwerkingen, in co-regie.

In 2013 startte Maasja een uitgebreide research waarin observaties van gedrag tussen mensen centraal stond; hieruit vloeiden twee films waarin Maasja de regie, camera en montage voerde. Tussen Mensen (55’, VPRO, 2015) en ALICIA (90’, VPRO, 2017, IDFA Special Jury Award for Dutch Documentary). De impact campagne heeft de beweging die de film op gang bracht kunnen omzetten in structurele gedragsverandering en aanpassing van het beleid voor kinderen in gesloten jeugdzorg. 

Met Rotjochies brengt Maasja het thema een stap verder. De film (Punks) draait in de hoofdcompetie van IDFA.